close
10 mýtů o správné výživě

10 mýtů o správné výživě

  1. Tuk je zlo

Tohle je první a zásadní nepravda, kterou se ale možná řídíte i vy. Co je tučné, nemusí být hned špatné. Tuk je pro naše tělo v určité míře naopak velmi důležitý. Je však třeba si dát pozor a vybírat ty správné tuky. Mezi ně se řadí zejména ryby, olivový olej nebo avokádo, protože obsahují větší množství nenasycených mastných kyselin. Často se stává, že člověk s cílem zhubnout nahradí tuky ve své stravě za sacharidy, což určitě není dobře.

  1. Shodit kila je to hlavní

Když chtějí lidé hubnout, často si dávají jako cíl dostat své tělo na určitou hmotnost. Váhu je užitečné sledovat, ale není to to zásadní, většinou jde spíše o to, jak se tělo po přechodu na zdravý životní styl mění. „Užitečné může být třeba pořizovat si pravidelně fotografie svého těla v zrcadle či sledovat procenta tuku. Pomáhá se pravidelně přeměřovat v pase a bocích,“ radí Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE. Pravdivé je i tvrzení, že svaly váží více než tuky, takže se může stát, že se vaše tělo změní, ale váha zůstane stejná. Nutno poznamenat, že cílem by neměla být čísla, ale hlavně lepší pocit ze sebe sama.

  1. Čím méně jím, tím více zhubnu

To je pravda jen částečně a krátkodobě, a navíc má tolik nevýhod, že se opravdu nevyplatí na ni sázet. Tělo pro své fungování potřebuje neustálý přísun energie a když se mu jí nedostává, začne sahat do svých zásob. Postupem času si na to zvykne, a protože hladovka se opravdu nedá držet moc dlouho, tak při konzumaci čehokoliv si začne okamžitě dělat zásoby, aby se připravilo na další hladovění. Pokud tedy nejíte, zaděláváte si na velké problémy. Klíč je v tom jíst, ale kvalitně a s rozumem.

  1. Černý chléb je lepší než ten bílý

Některé druhy pečiva jsou vážně zdravější než jiné, ale určitě to není jen o barvě. Černý chleba, který je běžně k dostání v supermarketech, je totiž většinou jen obarvenou variantou toho bílého, zpravidla se k tomu používá ječmen, melasa či karamel. „Pokud chcete zdravé pečivo, spíše než po barvě byste se měli rozhlížet po tom, zda je označeno jako žitné celozrnné. To totiž dle zákona musí obsahovat minimálně 80 % celozrnné mouky, která je na rozdíl od té běžné, bílé vyráběna z celých zrn včetně obalů a nejen z jejich středů. Je to důležité, protože právě v obalu zrna jsou ukryty všechny vitaminy a vláknina,“ radí hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE Věra Burešová.

  1. Dieta je trápení

Právě naopak! Ze začátku to chce možná nějaký čas, abyste si zvykli, že nemusíte sníst každý dort, který vám přijde pod ruku nebo se po večerech nacpávat ve fastfoodu kebabem. Časem ale přijdete na to, že při dietě se nemusíte trápit hlady, stačí si jen najít způsob, jak se zdravým způsobem nasytit, jíst pravidelně a vyhýbat se tzv. vlčímu hladu. Při držení diety je důležité, aby vás to bavilo, je to o nastavení v hlavě. Zkuste to brát třeba jako příležitost naučit se nové recepty a vyzkoušet něco, co neznáte. I zdravá jídla mohou být chutná!

  1. Poslední jídlo v 5 večer, maximálně v 6

Často se doporučuje nejíst po setmění, protože organismus před spaním nestihne přijatou energii zpracovat. I odborníci ale někdy zapomenou zmínit, že samozřejmě záleží na tom, kdy jdete spát. „Pokud jste zvyklí uléhat až kolem půlnoci, je hloupost 6 hodin před tím nejíst. Naposled byste měli jíst zhruba 3–4 hodiny před spaním, dodává Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE, www.naturhouse-cz.

  1. Měli bychom se vyhnout lepku

Zásadou zdravého životního stylu je pestrá strava. Takže pokud nemáte zdravotní omezení a vaše tělo na lepek nereaguje negativně, není nejmenší důvod se mu zcela vyhýbat. Přijímat byste jej ale měli ideálně ve formě již zmíněného celozrnného pečiva, které vám dodá potřebné vitaminy a vlákninu.

  1. Light výrobky jsou lepší než ty běžné

Ve snaze zhubnout se spousta lidí uchyluje výhradně k tzv. light verzím běžných výrobků. Ty by údajně měly být energeticky méně vydatné a tím vám pomoci shodit přebytečná kila. Pravdou ale je, že v light výrobcích bývají původní složky nahrazeny jinými. „Ze standardních potravin se tak stává jídlo plné náhražek, často se zde nachází spousta škrobu a dalších přísad, které mohou být daleko horší než původní tuky či sacharidy. Energetická hodnota light výrobků však není zásadně odlišná od těch běžných,“ říká Věra Burešová.

  1. Zdravý životní styl je drahý

Je asi pravda, že je levnější a jednodušší si dát k večeři rohlík s paštikou než talíř plný zeleniny, ale nemusí to být pravidlem. Až se do konzumace kvalitních a zdravých surovin dostanete, objevíte i způsoby, jak za ně neutrácet celé své jmění. Pokud budeme uvažovat ještě dále, díky zdravé stravě se vyhnete nemocem a snížíte své výdaje za léčiva. Díky konzumaci kvalitních surovin se také budete cítit plní energie a přijdete na to, že tento poměr cena-výkon je opravdu uspokojivý.

  1. Nezhubnu, protože mám obezitu v rodině

Mnoho lidí svou nadváhu a obezitu hází na svou genetickou výbavu. V mnoha případech nejde o geny, které po svých rodičích podědili, ale spíše o návyky, které v průběhu svého dětství od rodičů pochytili. Je tedy pravděpodobné, že obézní rodiče budou mít obézní dítě, ale často nenesou vinu geny. Genetické predispozice si nevybíráme, ale svůj životní styl si zvolit můžeme a neměli bychom na své zdraví rezignovat jen proto, že máme obézní rodiče.